HElogo

Hendriksholm skole UNICEF rettighedsskole

Rettighedsskole på Hendriksholm

Hendriksholm Skole blev i 2021 officielt rettighedsskole under UNICEF Danmark. Som rettighedsskole er det blandt andet vores opgave at understøtte børns viden om deres rettigheder herunder sikre et kendskab til børnekonventionen. Som rettighedsskole er der øget fokus på tryghed og trivsel, og vores ambition er, at børn, forældre, lærere, pædagoger og andet personale i fællesskab arbejder målrettet med at omsætte de værdier, der står i konvention til konkrete handlinger. Målet er, at vi har en skole og en SFO, hvor der er rummelighed, respekt, tryghed, engagement og ansvarsfølelse.

Rettighedsråd

Til at understøtte vores rettighedsarbejde, har vi på Hendriksholm et rettighedsråd. Initiativerne i rettighedsrådet er drevet af børn, for børn, med hjælp fra de voksne der er tilknyttet rettighedsrådet. I rettighedsrådet sidder der pt. 2-3 børn fra hver årgang, og der er tilknytte en pædagog, en lærer og en leder.

Rettighedsrådet skal ses som en styregruppe, hvis primære opgave er, at iværksætte initiativer og idéer som udarbejdes på baggrund af undersøgelser, som foretages i skoleårets første halvår. Her laver alle klasser et klassecharter og vi laver en tryghedsvandring. Disse værktøjer bruger vi blandt andet i vores fokus på, at alle børn har ret til at blive hørt, og børnenes ret til at blive inddraget i deres dagligdag på Hendriksholm skole og SFO.

Medlemmerne af rettighedsrådet har derudover til opgave at være formidlere, hvilket vi sige, at de skal kunne fortælle om rettighedsrådets arbejde til forældre, lærere, pædagoger og andre børn. I rettighedsarbejdet gælder det om at give børn en oplevelse af at høre til og være en del af et større fællesskab.

Rettighedsrådets hovedopgave

• At få større indblik i egne og andres rettigheder i skole, i SFO og i livet.
  • At få indblik i og kontakt til det lokale og globale fællesskab, vi er en del af
  • At understøtte skolens liv og SFOs aktiviteter.
  • At skabe viden om og handlemuligheder ift. FN’s Børnekonvention
  • At være ambassadører for, at børn oplever medindflydelse på skolen og i SFO
  • At have fokus på, at vi udvikler os som skole og SFO

Grøn skole og Rødovre kommunes fokusområder

Som en del af skolens rettighedsprofil indgår rettighedsrådet også i samarbejde omkring initiativerne, der er sat i gang i forbindelse med vores ”grønne flag”, som vi har fået af Friluftsrådet for vores indsats omkring skolehaver. Derudover sættes skolens og SFO´s rettighedsprofil i spil med Rødovre Kommunes andre fokusområder som er; Læringsfællesskaber for alle, Teknologi & Innovation og Trivsel og sundhed.